Lead
Z uwagi na obecną sytuację w kraju na ślubie cywilnym możliwa jest obecność 4 osób (państwo młodzi i świadkowie), ewentualnie + fotograf.
W pozostałych sprawach nadal prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny albo mailowy.
W dniu 21 kwietnia 2020 Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło e-usługę umożliwiającą uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego od ręki- w wersji elektronicznej (dotyczy to oczywiście tylko tych aktów, które zostały już wprowadzone do ogólnopolskiego Systemu Rejestrów Państwowych). W niniejszym wypadku dokument jest generowany bezpośrednio (tj. bez udziału pracownika USC) a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov.
Z informacjami dotyczącymi e-usługi można zapoznać się na stronie Gov.pl
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu
Zakład Ubezpieczeń Społecznych do wykonywanych przez siebie czynności dotyczących wypłaty zasiłku pogrzebowego, macierzyńskiego celem uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego, będzie występował bezpośrednio do USC za pośrednictwem platformy ePUAP, bez angażowania w tę czynność osób zainteresowanych otrzymaniem danego świadczenia. Będzie to jednak możliwe, jeśli we wniosku (z wnioskiem) o zasiłek wnioskodawca poda zakres kluczowych danych, niezbędnych do wydania ZUS tego odpisu przez USC.
Informacja o powyższym, w tym o zakresie danych niezbędnych do pozyskania odpisu aktu stanu cywilnego przez ZUS, została zamieszczona na stronie internetowej ZUS:
https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosci/1/ulatwienia-dla-klientow-zus-we-wlasnym-zakresie-pozyska-z-usc-odpis-aktu-stanu-cywilnego-potrzebny-do-wyplaty-zasilku/3366288
URZĄD STANU CYWILNEGO
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego - Dorota Chołuj
tel. 41 25 20 143
e-mail: usc@um.skarzysko.pl
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego - Anna Ciok
tel. 41 25 20 144
e-mail: usc@um.skarzysko.pl
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie czynności związanych ze sprawami osobowymi wynikające z postanowień Prawo o aktach stanu cywilnego i innych aktów, a w szczególności:
1) sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów,
2) wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i międzynarodowych tych aktów,
3) wydawanie zaświadczeń:
- do ślubu konkordatowego,
- do ślubu za granicą,
- o braku aktów w archiwum USC
4) wydawanie decyzji o:
- sprostowanie błędu w aktach stanu cywilnego,
- wpisaniu do polskich ksiąg stanu cywilnego aktów sporządzonych za granicą,
- uzupełnieniu treści aktu stanu cywilnego,
- ustaleniu treści aktu stanu cywilnego,
- odtworzeniu treści aktu stanu cywilnego,
- zmianie imienia i nazwiska,
5) przyjmowanie oświadczeń o:
- braku przeszkód do zawarcia małżeństwa,
- uznaniu dziecka,
- nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
- o powrocie rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
6) meldowanie noworodków po sporządzeniu aktu urodzenia,
7) nadawanie numeru PESEL noworodkom.
8) wymeldowywanie zmarłych po sporządzeniu aktu zgonu
9) aktualizacja bazy PESEL po:
- zmianach stanu cywilnego (małżeństwo, rozwód)
- zmianie nazwiska lub imienia,
- zgonie,
- w danych urodzenia (zaprzeczenie ojcostwa, uznanie dziecka, sądowe ustalenie ojcostwa),
- usuwanie niezgodności w bazie PESEL w oparciu o akty stanu cywilnego.
10) wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym.
11) migrowanie aktów stanu cywilnego do centralnej bazy programu ŹRÓDŁO.