WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska realizuje zadania poprzez następującą strukturę wewnętrzną:
Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska – Monika Kuśmierczyk
tel. 41 2520 530, email: m.kusmierczyk@um.skarzysko.pl
a) stanowisko ds. obsługi kancelaryjno-administracyjnej
Kierownik Referatu Zarządzania i Administrowania Nieruchomościami - Bogdan Kraska
tel. 41 2530 532, email: b.kraska@um.skarzysko.pl
a) stanowisko ds. obsługi technicznej,
b) stanowisko ds. obsługi administracyjnej,
c) stanowisko ds. czynszów i rozliczeń,
d) stanowisko ds. poboru opłaty targowej.
Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej - p.o. Agnieszka Boy
tel. 41 2520 148, email: a.boy@um.skarzysko.pl
a) stanowisko ds. komunalnych,
b) robotnicy gospodarczy
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy:
I) Referat Zarządzania i Administrowania Nieruchomościami:
a) zarządzanie lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, lokalami użytkowymi, garażami, budynkami użyteczności publicznej i terenami przeznaczonymi pod ogródki przydomowe oraz targowiskami miejskimi;
b) prowadzenie ewidencji lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (w tym pustostanów), lokali użytkowych i garaży;
c) nadzór administracyjny i techniczny nad mieszkaniowym zasobem gminy i innymi składnikami zarządzanego mienia, w tym między innymi:
- odbiór lokali pustych,
- przekazywanie lokali nowym najemcom,
- prowadzenie czynności związanych z opróżnianiem lokali w oparciu o przepisy ustawy ochronie praw lokatorów i zmianie kodeksu cywilnego,
- prowadzenie spraw związanych z naprawą, remontami, konserwacją, modernizacją na podstawie zawartych umów oraz dokonywanie odbiorów i rozliczeń finansowych ww. robót;
- zlecanie przeglądów technicznych wynikających z ustawy Prawo budowlane,
- zlecanie dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji w administrowanym zasobie oraz dokonywanie rozliczeń finansowych zgodnie z zawartą umową;
d) administrowanie i nadzór techniczny nad komórkami przynależnymi do lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, garażami, ogródkami przydomowymi;
e) administrowanie i nadzór techniczny nad targowiskami miejskimi;
f) prowadzenie dokumentacji technicznej zarządzanych obiektów;
g) sporządzanie rocznych i wieloletnich planów rzeczowo-finansowych w zakresie potrzeb remontowych dla każdej zarządzanej nieruchomości;
h) szacowanie szkód powstałych z przyczyn losowych oraz z udziałem osób trzecich w zarządzanych nieruchomościach, objętych ubezpieczeniem oraz dokonywanie zgłoszeń do ubezpieczyciela;
i) potwierdzanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego;
j) prowadzenie czynności przygotowawczych zmierzających do wyłonienia najemców powierzchni w lokalach użytkowych (z wyłączeniem spraw związanych z przydziałem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy) poprzez:
-przeprowadzanie negocjacji na stawką czynszu najmu powierzchni w lokalach użytkowych,
- rozpatrywanie ofert najmu powierzchni w lokalach użytkowych w trybie bezprzetargowym,
- przeprowadzanie procedur przetargowych na najem powierzchni w lokalach użytkowych;
k) sporządzanie umów najmu na: lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy, lokale użytkowe, garaże oraz prowadzenie rejestru tych umów;
l) sporządzanie umów dzierżawy na ogródki przydomowe i inne powierzchnie oraz prowadzenie rejestru tych umów;
m) wydawanie zgody na podnajem całości lub części lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy i lokali użytkowych;
n) sporządzanie zawiadomień dotyczących zmiany wysokości opłat z tytułu umowy najmu lokalu;
o) naliczanie należnych gminie opłat czynszowych, należnego odszkodowania za bezumowne korzystanie oraz opłat niezależnych;
p) wystawianie faktur VAT:
- za najem, dzierżawy powierzchni użytkowych,
- z tytułu opłaty targowej oraz za korzystanie z obiektów, usług i urządzeń na podstawie załączonych paragonów;
r) prowadzenie rejestrów VAT ze sprzedaży, sporządzanie JPK;
s) naliczanie i pobór opłaty targowej oraz opłaty za korzystanie z obiektów, usług i urządzeń na targowiskach miejskich;
t) rozliczanie należności z tytułu udziału gminy w kosztach eksploatacji części wspó1nych nieruchomości oraz funduszu remontowego;
u) obsługa administracyjna, techniczna najemców, dzierżawców;
v) udział w przygotowaniu dokumentacji nieruchomości przeznaczonych do obrotu;
w) sporządzanie i składanie comiesięcznych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
x) współpraca z zarządcami wspólnot mieszkaniowych oraz innymi podmiotami, właściwymi w zakresie danej sprawy, reprezentowanie gminy
we wspólnotach mieszkaniowych w zakresie mieszkaniowego zasobu gminy i lokali użytkowych;
y) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w ramach wykonywanych zadań;
z) obsługa mieszkańców - interwencje, wnioski, sugestie.
2) Referat Gospodarki Komunalnej:
a) współpraca z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Skarżysku-Kamiennej w zakresie realizacji usług komunalnych, opiniowanie wniosków składanych przez Spółkę na świadczone usługi;
b) koordynowanie działań Spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Skarżysku-Kamiennej w zakresie realizacji usług komunalnych;
e) obsługa finansowa zadań z zakresu gospodarki wodnej;
d) nadzór i prowadzenie spraw związanych z pielęgnacją, utrzymaniem i wykonywaniem zagospodarowania zieleni miejskiej, a także urządzanie nowych skwerów;
e) sprawowanie nadzoru nad lasami gminnymi;
f) podcinka pielęgnacyjna oraz wycinka drzew zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia z terenu nieruchomości gminnych;
g) prowadzenie spraw związanych z konserwacją oraz remontami uszkodzonych i niedrożnych ciągów kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających,
h) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i remontami zdrojów ulicznych;
i) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i realizacją zadań inwestycyjnych w zakresie kanalizacji deszczowej;
j) wydawanie warunków technicznych na podłączenie się do istniejącej kanalizacji deszczowej;
k) utrzymanie zbiorników wodnych stanowiących własność Gminy Skarżysko-Kamienna, organizowanie i prowadzenie miejsc kąpielowych nad tymi zbiornikami;
l) Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości na przystankach komunikacyjnych, zakupem, montażem i utrzymaniem koszy, ławek i urządzeń zabawowych,
m) prowadzenie spraw związanych z ochroną przed bezdomnymi zwierzętami, programem zapobiegania bezdomności zwierząt;
n) wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną;
o) wydawanie decyzji na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk;
p) realizacja zadań z zakresu prowadzenie grzebowisk oraz spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
q) wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierzęcia właścicielowi na wniosek Policji, lekarza weterynarii lub upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym zakresem działania jest ochrona zwierząt, w przypadku znęcania się nad zwierzęciem lub świadomym dopuszczaniem do zadawania mu cierpienia;
r) nadzór nad pracownikami zatrudnionymi w Urzędzie Miasta w ramach robót publicznych;
s) opieka nad pomnikami, obiektami i miejscami pamięci narodowej w mieście, nadzór nad stanem technicznym pomników i obiektów grobownictwa wojennego, prowadzenie prac remontowych, renowacyjnych i porządkowych;
t) prowadzenie spraw związanych z rozbiórkami budynków na terenie miasta;
u) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w ramach wykonywanych zadań;
v) obsługa mieszkańców - interwencje, wnioski, sugestie.
3) Referat Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska:
a) wdrażanie i nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem selektywnego zbierania odpadów, współtworzenie i opiniowanie harmonogramów odbioru odpadów;
b) opracowanie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skarżysko-Kamienna oraz regulaminu funkcjonowania PSZOK, przygotowywanie dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
e) przygotowanie i wdrażanie Programu Ochrony Środowiska oraz raportu z jego wykonania;
d) nadzorowanie realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, obsługa systemu monitorowania pracy pojazdów wykonujących usługi odbioru odpadów komunalnych wyposażonych w GPS, dostarczonego przez wykonawcy odbioru odpadów;
e) prowadzenie ewidencji odpadów odbieranych w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, organizacja i nadzór nad zbiórką odpadów zawierających azbest;
f) analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi i funkcjonowania systemu, kontrola miejsc gromadzenia odpadów komunalnych pod kątem prawidłowej segregacji;
g) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
h) ewidencja i sprawozdawczość w zakresie odpadów komunalnych i nieczystości płynnych;
i) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością organu, przeprowadzanie kontroli z zakresu ochrony powietrza (palenie w piecach, walka ze smogiem);
j) wydawanie decyzji nakazujących posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania lub magazynowania;
k) obsługa finansowania zadań z zakresu ochrony środowiska;
I) sporządzanie i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, prowadzenie strony internetowej poświęconej gospodarce odpadami;
m) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji zezwalających na usuwanie drzew i krzewów oraz za zniszczenie zieleni, usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia;
n) naliczanie opłat (kar) za korzystanie ze środowiska;
o) wydawanie decyzji w sprawie zmian stanu wody na gruncie oraz zatwierdzania ugód;
p) prowadzenie spraw z zakresu produkcji roślinnej i zwierzęcej;
q) współpraca z zarządcami nieruchomości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi;
r) współpraca z Miejskimi Usługami Komunalnymi Sp. z o.o. w zakresie realizacji usług komunalnych, opiniowanie wniosk6w składanych przez Spółki na świadczone usługi;
s) koordynowanie działań Spółki Miejskie Usługi Komunalne Sp. z o.o. w zakresie odbioru odpad6w komunalnych;
t) prowadzenie ewidencji szamb i oczyszczalni przydomowych;
u) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
v) prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego selektywnego gospodarowania odpadami komunalnymi;
w) koordynowanie działań określonych w "Planie Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Skarżysko- Kamienna na lata 2016-2022", jego wdrażanie i monitoring, a w szczególności:
- wymiana źródeł ogrzewania na bardziej ekologiczne,
- współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach,
- dofinansowania do odnawialnych źródeł energii;
x) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w ramach wykonywanych zadań;
y) obsługa mieszkańców - interwencje, wnioski, sugestie.
4) Ogrodnik miejski odpowiada za kreowanie wizerunku przestrzeni miejskiej w zakresie zieleni, nadzór nad estetyką terenów i obiektów w mieście, prowadzenie postępowań w zakresie ustanawiania na terenie gminy form ochrony przyrody, a w szczególności:
a) opracowywanie koncepcji Urządzenia zieleni na terenie Miasta Skarżysko-Kamienna, w tym planowanie i nadzór nad rozwojem terenów zieleni miejskiej, w szczególności poprzez wykonywanie projektów nasadzeń zieleni oraz małej architektury,
b) opracowanie wytycznych do projektów zieleni zlecanych do realizacji przez jednostki Urzędu Miasta,
c) planowanie i kompleksowy nadzór rozwoju zieleni miejskiej poprzez opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod kątem ochrony terenów zieleni i zadrzewień, zachowywania istniejącej zieleni lub tworzenia nowych terenów zieleni, opiniowanie dokumentacji projektowej, w tym projektów budowlanych w zakresie gospodarowania zielenią oraz przyjętych rozwiązań projektowych, opiniowanie wniosków dotyczących gospodarki terenami zieleni urządzonej i terenami przeznaczonymi w planie zagospodarowania przestrzennego pod zieleń, ochronę przyrody we współpracy z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Kielcach, propagowanie akcji związanych z podnoszeniem świadomości ochrony przyrody,
d) prowadzenie inwentaryzacji terenów zieleni,
e) typowanie do usunięcia starych i chorych drzew,
f) kontrolę terenów zieleni miejskiej oraz podejmowanie działań na rzecz poprawy ich stanu biologicznego i estetyki,
g) współpracę z Konserwatorem Zabytków w zakresie lub usytuowanej w obszarach objętych ochroną konserwatorską;
h) realizację (zakładanie) terenów zieleni;
i) odbiór prac związanych z nasadzeniami roślinnymi;
j) prowadzenie i nadzór rewitalizacji istniejących zadrzewień;zieleni zabytkowej
k) kontrolę i prowadzenie bieżących prac pielęgnacyjnych zieleni we wskazanych miejscach na terenie Miasta,