ZADANIA WYDZIAŁU GOSPODAROWANIA LOKALAMI
WYDZIAŁ GOSPODAROWANIA LOKALAMI
1. Do zadań Wydziału Gospodarowania Lokalami należy przede wszystkim:
1) z zakresu spraw społeczno-lokalowych:
a) analiza i określanie potrzeb mieszkaniowych;
b) kierowanie do wynajęcia lokali mieszkalnych oraz z najmem socjalnym lokali, osób mających niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe, znajdujących się w trudniej sytuacji materialnej;
b) kierowanie do wynajęcia lokali zamiennych osób przekwaterowanych z budynków o złym stanie technicznym wyłączonych z użytkowania Decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz po klęskach żywiołowych;
c) kierowanie do wynajęcia z najmem socjalnym lokali i tymczasowych pomieszczeń osób po wyrokach eksmisyjnych;
d) przedłużanie umów najmu z najmem socjalnym lokali i tymczasowych pomieszczeń osobom nadal pozostającym w niedostatku;
e) ustalanie tytułów prawnych do lokali: regulowanie stosunku najmu po śmierci najemcy, po wyprowadzeniu się najemcy, przywracanie tytułów prawnych po wypowiedzeniu;
f) pośredniczenie w znalezieniu kontrahenta do dokonania zamiany dobrowolnej, przeprowadzanie zamian wzajemnych pomiędzy najemcami lokali oraz zamian z Urzędu;
g) załatwianie spraw związanych z repatryjacją;
h) analizowanie cen najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego;
i) ustalanie uprawnień do najmu lokali mieszkalnych, z najmem socjalnym lokali i lokali zamiennych oraz systematyczna aktualizacja danych zawartych we wnioskach o przydział lokalu;
j) weryfikacja deklaracji spełnienia przez najemców kryterium wysokości dochodu uzasadniającej oddanie w najem lokalu z wyłączeniem umów najmu socjalnego lokalu;
k) sporządzanie projektów i ostatecznych wykazów skierowań do zawarcia umów najmu zgodnie z przepisami prawa miejscowego;
l) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawach dotyczących zagadnień z zakresu gospodarowania lokalami z mieszkaniowego zasobu gminy;
m) całokształt działań obejmujących przygotowywanie materiałów do wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy;
n) przeprowadzanie wizji lokalowych w terenie oraz wywiadów środowiskowych celem weryfikacji danych zawartych we wnioskach lub podaniach;
o) obsługa techniczna i prawna Komisji Mieszkaniowej;
p) zlecanie komornikom sądowym wykonania wyroków orzekających eksmisję.
2) z zakresu zarządzania i administrowania lokalami:
a) zarządzanie lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, lokalami użytkowymi, garażami, budynkami użyteczności publicznej i targowiskami miejskimi;
b) prowadzenie ewidencji lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (w tym pustostanów), lokali użytkowych i garaży;
c) nadzór administracyjny i techniczny nad mieszkaniowym zasobem gminy i innymi składnikami zarządzanego mienia;
d) administrowanie i nadzór techniczny nad komórkami przynależnymi do lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy i garażami;
e) administrowanie i nadzór techniczny nad targowiskami miejskimi;
f) prowadzenie dokumentacji technicznej zarządzanych obiektów;
g) sporządzanie rocznych i wieloletnich planów rzeczowo-finansowych w zakresie potrzeb remontowych dla każdej zarządzanej nieruchomości;
h) szacowanie szkód powstałych z przyczyn losowych oraz z udziałem osób trzecich w zarządzanych nieruchomościach, objętych ubezpieczeniem oraz dokonywanie zgłoszeń do ubezpieczyciela;
i) potwierdzanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego;
j) prowadzenie czynności przygotowawczych zmierzających do wyłonienia najemców powierzchni w lokalach użytkowych (z wyłączeniem spraw związanych z przydziałem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy);
k) sporządzanie umów najmu na: lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy, lokale użytkowe, garaże oraz prowadzenie rejestru tych umów;
l) wydawanie zgody na podnajem całości lub części lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy i lokali użytkowych;
m) sporządzanie zawiadomień dotyczących zmiany wysokości opłat z tytułu umowy najmu lokalu;
n) naliczanie należnych gminie opłat czynszowych, należnego odszkodowania za bezumowne korzystanie oraz opłat niezależnych;
o) wystawianie faktur VAT za najem powierzchni użytkowych, z tytułu opłaty targowej oraz za korzystanie z obiektów, usług i urządzeń na podstawie załączonych paragonów;
p) rozliczanie należności z tytułu udziału gminy w kosztach eksploatacji części wspólnych nieruchomości oraz funduszu remontowego;
q) obsługa administracyjna, techniczna najemców;
r) udział w przygotowanie dokumentacji nieruchomości przeznaczonych do obrotu;
s) sporządzanie i składanie comiesięcznych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
t) współpraca z zarządcami wspólnot mieszkaniowych oraz innymi podmiotami, właściwymi w zakresie danej sprawy, reprezentowanie gminy we wspólnotach mieszkaniowych w zakresie mieszkaniowego zasobu gminy i lokali użytkowych.