Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Informacje dotyczące wydawania zezwolenia na detaliczną sprzedaż alkoholu
Miejsce załatwienia
Urząd Miasta Skarżysko-Kamienna
ul. Sikorskiego 18
Referat Zdrowia i Spraw Społecznych pok. 014a ,
tel. 41 25 20 152
Wymagane dokumenty
Miejsce odbioru
Urząd Miasta Skarżysko-Kamienna
ul. Sikorskiego 18
Referat Zdrowia i Spraw Społecznych pok. 014a ,
tel. 41 25 20 152
Opłaty
Opłata skarbowa: podanie bez opłaty skarbowej
Termin załatwienia
Zgodnie z KPA.
Tryb odwoławczy
Uwagi
Brak uwag
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity - Dz. U. z 2023 r. poz. 2151).
2. Uchwała Nr LIX/61/2018 Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej z dnia 20 sierpnia 2018r. w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej.
3. Uchwała nr LIX/60/2018 Rady Miasta Skarżyska - Kamiennej z dnia 20 sierpnia 2018r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej.
4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity - Dz. U. z 2023 r. poz. 775).
Treść
Aby uzyskać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych należy:
1. złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, który zawiera:
- oznaczenie rodzaju zezwolenia
- oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania
- numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP)
- adres punktu sprzedaży
- adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego)
2. Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych lub umowa najmu lokalu;
- pisemna zgoda na sprzedaż napojów alkoholowych udzielona przez właściciela, współwłaściciela budynku/ punktu/ lokalu/ działki dot. punktu sprzedaży napojów alkoholowych, zlokalizowanego poza budynkiem wielorodzinnym;
- zgoda na sprzedaż napojów alkoholowych przez zarządce, administratora budynku lub Wspólnotę Mieszkaniową dot. punktu sprzedaży napojów alkoholowych zlokalizowanym w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
- oświadczenie, czy punkt sprzedaży znajduje się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym oraz czy nie koliduje z przepisami uchwały Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej: nr LIX/61/2018 z dnia 20.08.2018 r. (z póź. zm.) w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz uchwały nr XXV/2014/2020 w sprawie określenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, placówek gastronomicznych i zakładów usługowych znajdujących się na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej;
- decyzję właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestrów przedsiębiorców;
3. Po złożeniu kompletu dokumentów na BOI Urzędu Miasta, w przypadku nowych punktów sprzedaży, następują oględziny lokalu, z których sporządza się protokół.
4. Zezwolenia wydaje się oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% - 18% zawartości alkoholu ( z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
5. Zezwolenia wydawane są po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy w formie postanowienia które uprawomocnia się po 7 dniach.
Opłaty: podanie i załączniki bez opłaty skarbowej
- opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w pierwszym roku dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność - są wnoszone z góry (proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia) w wysokości:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwo,
- 525 zł na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2 100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu
- przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są zobowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
- opłatę za korzystanie z zezwolenia w następnym roku, ustala się na podstawie oświadczenia o wartości sprzedaży w roku poprzednim. Jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła:
- 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - to opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim,
- 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości pow. 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - to opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim,
- 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - to opłata wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim
- przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła wartości, o której mowa wyżej, wnoszą opłatę podstawową
- przedsiębiorcy, których zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych są ważne przez cały rok kalendarzowy mogą dokonać opłaty w trzech równych ratach w terminach do dnia 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
- w roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności opłaty, o których mowa dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Opłaty za zezwolenia wnoszone są do kasy Urzędu Miasta, parter
Zaświadczenia potwierdzające dokonanie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zaświadczenia
- do wglądu oryginał dowodu wpłaty
Opłata skarbowa: 17 zł - wpłata gotówką w kasie UM