Lead
WYDZIAŁ GOSPODARKI KOMUNALNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
Naczelnik Wydziału Monika Kuśmierczyk
tel. 41 25 20 530
e-mail: m.kusmierczyk@um.skarzysko.pl
Wydział realizuje zadania poprzez następującą strukturę wewnętrzną:
1. Referat Zarządzania i Administrowania Nieruchomościami
Kierownik Referatu: Marek Chojnacki, tel. 41 25 20 171, e-mail: m.chojnacki@um.skarzysko.pl
2. Referat Gospodarki Komunalnej
Kierownik Referat: Marek Miernik, tel. 41 25 20 195, e-mail: m.miernik@um.skarzysko.pl
3. Referat Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska
Kierownik Referatu: Michał Szuster, tel. 41 25 20 128, e-mail: m.szuster@um.skarzysko.pl
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy:
1. Referat Zarządzania i Administrowania Nieruchomościami:
a) zarządzanie lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, lokalami użytkowymi, garażami, budynkami użyteczności publicznej i terenami przeznaczonymi pod ogródki przydomowe oraz targowiskami miejskimi;
b) prowadzenie ewidencji lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (w tym pustostanów), lokali użytkowych i garaży;
c) nadzór administracyjny i techniczny nad mieszkaniowym zasobem gminy i innymi składnikami zarządzanego mienia, w tym między innymi:
- odbiór lokali pustych,
- przekazywanie lokali nowym najemcom,
- prowadzenie czynności związanych z opróżnianiem lokali w oparciu o przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów i zmianie kodeksu cywilnego,
- prowadzenie spraw związanych z naprawą, remontami, konserwacją, modernizacją na podstawie zawartych umów oraz dokonywanie odbiorów i rozliczeń finansowych ww. robót;
- zlecanie przeglądów technicznych wynikających z ustawy Prawo budowlane,
- zlecanie dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji w administrowanym zasobie oraz dokonywanie rozliczeń finansowych zgodnie z zwartą umową;
d) administrowanie i nadzór techniczny nad komórkami przynależnymi do lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, garażami, ogródkami przydomowymi;
e) administrowanie i nadzór techniczny nad targowiskami miejskimi;
f) prowadzenie dokumentacji technicznej zarządzanych obiektów;
g) sporządzanie rocznych i wieloletnich planów rzeczowo-finansowych w zakresie potrzeb remontowych dla każdej zarządzanej nieruchomości;
h) szacowanie szkód powstałych z przyczyn losowych oraz z udziałem osób trzecich w zarządzanych nieruchomościach, objętych ubezpieczeniem oraz dokonywanie zgłoszeń do ubezpieczyciela;
i) potwierdzanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego;
j) prowadzenie czynności przygotowawczych zmierzających do wyłonienia najemców powierzchni w lokalach użytkowych (z wyłączeniem spraw związanych z przydziałem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy) poprzez:
- przeprowadzanie negocjacji na stawkę czynszu najmu powierzchni w lokalach użytkowych,
- rozpatrywanie ofert najmu powierzchni w lokalach użytkowych w trybie bezprzetargowym,
- przeprowadzanie procedur przetargowych na najem powierzchni w lokalach użytkowych;
k) sporządzanie umów najmu na: lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy, lokale użytkowe, garaże oraz prowadzenie rejestru tych umów;
l) sporządzanie umów dzierżawy na ogródki przydomowe i inne powierzchnie oraz prowadzenie rejestru tych umów;
m) wydawanie zgody na podnajem całości lub części lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
n) sporządzanie zawiadomień dotyczących zmiany wysokości opłat z tytułu umowy najmu lokalu;
o) naliczanie należnych gminie opłat czynszowych, należnego odszkodowania za bezumowne korzystanie oraz opłat niezależnych;
p) wystawianie faktur VAT:
- za najem, dzierżawę powierzchni użytkowych,
- z tytułu opłaty targowej oraz za korzystanie z obiektów, usług i urządzeń na podstawie załączonych paragonów;
q) prowadzenie rejestrów VAT ze sprzedaży, sporządzanie JPK;
r) naliczanie i pobór opłaty targowej oraz opłaty za korzystanie z obiektów, usług i urządzeń na targowiskach miejskich;
s) rozliczanie należności z tytułu udziału gminy w kosztach eksploatacji części wspólnych nieruchomości oraz funduszu remontowego;
t) obsługa administracyjna, techniczna najemców, dzierżawców;
u) udział w przygotowanie dokumentacji nieruchomości przeznaczonych do obrotu;
v) sporządzanie i składanie comiesięcznych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
w) współpraca z zarządcami wspólnot mieszkaniowych oraz innymi podmiotami, właściwymi w zakresie danej sprawy, reprezentowanie gminy we wspólnotach mieszkaniowych w zakresie mieszkaniowego zasobu gminy i lokali użytkowych;
x) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w ramach wykonywanych zadań;
y) obsługa mieszkańców - interwencje, wnioski, sugestie.
2. Referat Gospodarki Komunalnej:
a) współpraca z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Skarżysku-Kamiennej w zakresie realizacji usług komunalnych, opiniowanie wniosków składanych przez Spółkę na świadczone usługi;
b) koordynowanie działań Spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Skarżysku-Kamiennej w zakresie realizacji usług komunalnych;
c) obsługa finansowa zadań z zakresu gospodarki wodnej;
d) nadzór i prowadzenie spraw związanych z pielęgnacją, utrzymaniem i wykonywaniem zagospodarowania zieleni miejskiej poza pasem drogowym dróg publicznych, a także urządzanie nowych skwerów;
e) sprawowanie nadzoru nad lasami gminnymi;
f) podcinka pielęgnacyjna oraz wycinka drzew zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia z terenu nieruchomości gminnych poza pasem drogowym dróg publicznych;
g) utrzymanie letnie i zimowe dróg wewnętrznych, chodników, kładek pieszych, schodów terenowych itp. na terenach stanowiących własność gminy lub których obowiązek utrzymania wynika z zawartych umów lub porozumień;
h) remonty nawierzchni dróg wewnętrznych, chodników, schodów terenowych itp. na terenach stanowiących własność gminy lub których obowiązek utrzymania wynika z zawartych umów lub porozumień,
i) prowadzenie spraw związanych z konserwacją oraz remontami uszkodzonych i niedrożnych ciągów kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających,
j) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i remontami zdrojów ulicznych;
k) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej i realizacją zadań inwestycyjnych w zakresie kanalizacji deszczowej;
l) wydawanie warunków technicznych na podłączenie się do istniejącej kanalizacji deszczowej;
m) utrzymanie zbiorników wodnych stanowiących własność Gminy Skarżysko-Kamienna, organizowanie i prowadzenie miejsc kąpielowych nad tymi zbiornikami;
n) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości na przystankach komunikacyjnych, zakupem, montażem i utrzymaniem koszy, ławek i urządzeń zabawowych,
o) prowadzenie spraw związanych z ochroną przed bezdomnymi zwierzętami, programem zapobiegania bezdomności zwierząt;
p) wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną;
q) wydawanie decyzji na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk;
r) prowadzenie grzebowisk oraz spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
s) wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierzęcia właścicielowi na wniosek Policji, lekarza weterynarii lub upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym zakresem działania jest ochrona zwierząt, w przypadku znęcania się nad zwierzęciem lub świadomym dopuszczaniem do zadawania mu cierpienia;
t) nadzór nad pracownikami zatrudnionymi w Urzędzie Miasta w ramach robót publicznych;
u) opieka nad pomnikami, obiektami i miejscami pamięci narodowej w mieście, nadzór nad stanem technicznym pomników i obiektów grobownictwa wojennego, prowadzenie prac remontowych, renowacyjnych i porządkowych;
v) prowadzenie spraw związanych z rozbiórkami budynków na terenie miasta;
w) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w ramach wykonywanych zadań;
x) obsługa mieszkańców - interwencje, wnioski, sugestie.
3. Referat Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska:
a) wdrażanie i nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem selektywnego zbierania odpadów, współtworzenie i opiniowanie harmonogramów odbioru odpadów;
b) opracowanie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skarżysko-Kamienna oraz regulaminu funkcjonowania PSZOK, przygotowywanie dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
c) przygotowanie i wdrażaniem Programu Ochrony Środowiska oraz raportu z jego wykonania;
d) nadzorowanie realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, obsługa systemu monitorowania pracy pojazdów wykonujących usługę odbioru odpadów komunalnych wyposażonych w GPS, dostarczonego przez wykonawcę odbioru odpadów;
e) prowadzenie ewidencji odpadów odbieranych w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, organizacja i nadzór nad zbiórką odpadów zawierających azbest;
f) analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi i funkcjonowania systemu, kontrola miejsc gromadzenia odpadów komunalnych pod kątem prawidłowej segregacji;
g) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
h) ewidencja i sprawozdawczość w zakresie odpadów komunalnych i nieczystości płynnych;
i) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością organu, przeprowadzanie kontroli z zakresu ochrony powietrza (palenie w piecach, walka ze smogiem);
j) wydawanie decyzji nakazujących posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania lub magazynowania;
k) obsługa finansowania zadań z zakresu ochrony środowiska;
l) sporządzanie i udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, prowadzenie strony internetowej poświęconej gospodarce odpadami;
m) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji zezwalających na usuwanie drzew i krzewów oraz za zniszczenie zieleni, usuwanie drzew i krzewów bez zezwolenia;
n) naliczanie opłat (kar) za korzystanie ze środowiska;
o) wydawanie decyzji w sprawie zmian stanu wody na gruncie oraz zatwierdzania ugód;
p) prowadzenie spraw z zakresu produkcji roślinnej i zwierzęcej;
q) współpraca z zarządcami nieruchomości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi;
r) współpraca z Miejskimi Usługami Komunalnymi Sp. z o.o. w zakresie realizacji usług komunalnych, opiniowanie wniosków składanych przez Spółkę na świadczone usługi;
s) koordynowanie działań Spółki Miejski Usługi Komunalne Sp.z o.o. w zakresie odbiroru odpadów komunalnych;
t) prowadzenie ewidencji szamb i oczyszczalni przydomowych;
u) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
v) prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego selektywnego gospodarowania odpadami komunalnymi;
w) koordynowanie działań określonych w "Planie Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Skarżysko-Kamienna na lata 2016-2022", jego wdrażanie i monitoring, a w szczególności:
- wymiana źródeł ogrzewania na bardziej ekologiczne,
- współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach,
- dofinansowania do odnawialnych źródeł energii;
x) przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w ramach wykonywanych zadań;
y) obsługa mieszkańców - interwencje, wnioski, sugestie.